Vánoční sezóna je nejdůležitějším obdobím roku pro většinu e-shopů. Pokud na svém e-shopu máte i dárkové zboží, pak věnujte přípravě na vánoční sezónu zvýšenou pozornost.
O pozornost během vánočních nákupů bojujete s ostatními velkými e-shopy a kamennými prodejnami. Úspěšní totiž již zjistili, že Vánoce jsou klíčové.
Tím, že pomáhám desítkám e-shopů s rozjezdy a růstem, vidím často i do čísel. U řady z nich Vánoce rozhodují o tom, zda e-shop bude daný rok ve ztrátě či v plusu. Typickými segmenty jsou dárkový sortiment a hračky pro děti. Pokud se vánoční sezóna podcení, je celý rok špatně.
1. Začněte včasnou přípravou
Pokud své zboží vyrábíte sama nebo zadáváte do výroby, pak s přípravou vánoční kampaně začnete nejpozději v červnu. S plánováním v červnu počítejte i v případě, že máte dlouhé dodací lhůty – typicky, pokud objednáváte v Asii. V červnu vám stačí si definovat svůj prodejní cíl (abyste měli dostatek zásob), mít hrubý koncept kampaně a vědět, které produkty chcete promovat a tudíš mít skladem – a v jakém množství.
Může vám pomoci můj kurz Připrav svůj e-shop na Vánoce za 3 dny. Jedná se o formu samostudia, kurz je dostupný ihned po přihlášení.
Máte krátké dodací lhůty? S přípravou můžete začít v srpnu. Někdy stačí i v září. Je důležité mít vypozorováno, kdy právě na vašem e-shopu zákazníci začínají nakupovat na Vánoce. Podle toho přizpůsobte i přípravy.
2. Stanovte si cíl
„Když víme, kam jdeme, snadněji tam dojdeme“ – říká známý citát.
Co je to cíl? Může to být „o 20 % vyšší obrat než minulý rok“, „mít o 15 % více objednávek než minulý rok“ ale třeba i „konečně uchopit vánoční sezónu strategicky a ne ji přenechat náhodě“.
Když si cíl napíšete a chcete ho dosáhnout, vaše energie bude za ním přirozeně směřovat. Cíl musí být dosažitelný, ale taky vás má motivovat k „napříjemným“ krokům – například natáčet videa nebo posílat více e-mailů. Tedy k takovým krokům, které byste jinak neudělali. Jak jednou řekla Michelle Obamová: „Prostě zkuste nové věci. Vystupte ze své komfortní zóny a stoupejte.“
3. Zvědomte si svého ideálního zákazníka
Vědět, kdo je pro vás ten ideální zákazník, považuji za klíčové. Jen tak totiž budete vědět, o jaké produkty rozšířit sortiment, jaké psát články na blog či na sítě. A co vaší zákazníci řeší během vánoční sezóny. Ideální Podívejte se, kteří zákazníci u vás nakupují nejčastěji, dělají největší obrat a snažte se je více poznat – proč u vás nakupují, k čemu produkty používají, jaké je jejich zaměstnání (někdy lze vyčíst ze sociálních sítí), mají děti? Hledejte informace, které vám pomohou je blíže poznat.
4. Udělejte ze svého e-shopu místo pro pohodové vánoční nákupy
Když znáte své ideální zákazníky, víte, co by jim pomohlo zvládnout co nejlépe stresové předvánoční obavy. Vánoce mají sice být obdobím klidu, ve skutečnosti způsobují lidem obrovský stres. Všichni jsme v časovém shonu, stejně tak i váš zákazník.
„Nemám na výběr dárků čas“ nebo „jak zvládnu včas vybrat dárky pro všechny?“. Proto na svém e-shopu připravte „dárkový rozcestník“. Doporučte mu dárky, které jsou vhodné pro ženu, muže a děti. Jednotlivé kategorie můžete ještě detailněji rozdělit. Např. Dárky pro ženu na Dárky pro sestru, Dárky pro maminku, Dárky pro sestru atd.
Dárkový rozcestník lze uchopit i dle hodnoty dárku nebo dle záliby.
5. Nezaměřujte se jen na prodej
„Nejdřív pomáhej, potom prodávej“ je známý princip, který v podnikání funguje. Souvisí s předchozím bodem. Zamyslete se, jak ještě můžete zpříjemnit lidem předvánoční období. Můj tip: Dárkový rádce – může jít o blog s články v kombinaci s fotografiemi a videem. Právě video má obrovskou moc, v kombinaci s textem pokryjete jak lidi, kteří raději čtou (nebo si zrovna video nemohou poslechnout), tak „video“ sledovače.
V dárkovém rádci můžete doporočovat zajímavou formou top dárky pro různé kategorie – konkrétní kategorie záleží na vašem sortimentu a cílové skupině. Můžete ale sdílet tipy na vánoční výzdobu, vánoční recepty, jak balit dárky, co s dětmi tvořit, dárky, které můžete vyrobit sami…
Lidem se připomenete i bez prodejního tlaku a pozitivně se zapíšete do jejich myslí. Vyzvete je pod každým článkem nebo videem, aby se zaregistrovali do vašeho newsletteru, protože jim zajímavé tipy budou chodit i do e-mailové schránky. A máte další potenciální zákazníky, kteří se možná stanou vašími stálými zákazníky!
Chcete se včas připravit na vánoční sezónu a konečně mít výsledky?
Zvu vás do video kurzu Připrav svůj e-shop na Vánoce za 3 dny.
- připravíte si marketingovou kampaň
- vše si včas naplánujete
- a na podzim zrealizujete tak, abyste dosáhli stanoveného cíle!